21 dní v buddhistickém chrámu s meditací Vipassana

Meditace. Už to slovo samo o sobě může u někoho vyvolávat pochybnosti. To přece provozují jen blázni?!buddha Pamatuji si svoje první myšlenky, když jsem se o meditaci před lety začala zajímat. Začala jsem více a více číst o východní filozofii a náboženství a vše mě směřovalo právě k tomu začít meditovat. Ale jak? Vždyť já nevydržím posedět. Nezastavím myšlenky, nejde to! Bolí to! Nevydržím to! Je to pro mě utrpení! Trvalo mi to 3 roky než jsem se dostala k řízené hinduistické meditaci a to asi už jen proto, že nebylo jiné východisko. Po pár měsících této hinduistické meditace jsem přešla na buddhistickou meditaci Vipassana, o které jsem dříve točila reportáž a která mě zaujala ještě o něco více. Asi proto, že se v ní i chodí, takže je dynamičtější než meditace, při kterých jen sedíte. Momentálně mám za sebou 21 denní meditační retreat na severu Thajska. A jak to všechno probíhalo?

Když jsem přijížděla, měla jsem velké obavy. Co mě čeká? Jak zvládnu vstávat ve 4h ráno?! Jíst jen dvakrát denně?! Zvládnu tolik hodin přes den meditovat? Já, která nevydrží 5 minut někde sedět, teď budu sedět hodiny a hodiny! Naštěstí jsem před příjezdem necelý rok každé ráno pár minut meditovala, takže nějakou přípravu jsem již měla. U Vipassany mě zaujalo to, že mi odpověděla na otázky, které jsem v tu chvíli hledala a osvětlilo to mojí další Cestu. Je zde charakterizováno 5 hlavních překážek člověka – 1. Craving senses – Žádostivost, Touha,  2. Anger – Hněv, 3. Sloth torpor – Lenost, 4. Worry, restless – Obavy, Neklid, 5. Doubt – Pochybnosti. 5 překážek, které sužují každého člověka, každý den, každou hodinu, každou chvíli jeho nepozornosti.

Do chrámu jsem dorazila s obavami, jak drsný začátek to pro mě bude, ale potěšilo mě, že mi řekli, ať začnu hezky pomalu, v klidu. Jsem tu 3 týdny, tak ať to nepřeženu. Ze zkušeností z minulých let, kdy jsem do všeho šla po hlavě jsem si dala na čas a opravdu to vzala klidně a relaxačně. Meditace Vipassana spočívá v tzv. mindfull prostration, což je takové úvodní cvičení, které vás má připravit na další cvičení. To je walking a sitting meditation. Tedy chodící a sedící meditace. Podstata je v tom, že chodíte a sedíte stejně minut. Např. já začala na 15min. Tedy 15min.chodíte / 15min.sedíte. Na závěr se ještě dělá tzv. meditace Mettá, což je buddhistický termín pro nepodmíněnou a nesobeckou milující laskavost. Přesně tak je tento termín překládán.

Co se týče minut, tak ty se postupně zvyšují. Všichni jsme směřovali k 60/60. To je BeautyPlus_20170203131143_savenejvíc, co se medituje a ani mniši nemeditují víc. I když ti by určitě vydrželi sedět a chodit mnohem déle. Fascinovaně jsem je pozorovala, jak jsou trpěliví, disciplinovaní a tiše jim záviděla. Tak jsem se postupně dostala až 60 min. walking meditation a 60 min. sitting meditation. To už je pořádná porce, když 2h meditujete, pak si dáte pauzu 15-25min. a jdete na to znova. Celkově jsem to ale vzala relaxačně a řekla si, že udělám, co bude v mých silách, ale na pohodu. Tak moc jsem se poslední roky honila a byla k sobě tvrdá, že už si na to dávám velký pozor. BALANC, HARMONIE, VYROVNANOST. To jsou slůvka, která jsem si téměř  vytetovala na čelo…

Celý retreat probíhal celkem v poklidu. Ráno kolem 4h vstávat (tedy až na to vstávání 😀 ), udělat ranní hygienu, sprchu a samozřejmě meditaci. V 6:30 snídaně, to byla většinou taková rýžová polévka se zeleninou. Výborná. Pak jsme šli cvičit do meditační místnosti, kde jsme mohli být až do 19h, ta se pak zavírá. Mezitím v 11h oběd. Opět výborný. Všeobecně z jídla jsem byla nadšená, jedla jsem po celé 3 týdny vegetariánskou stravu, i když tam bylo možné jíst maso. Nicméně, já moc masa nesním, takže mi určitě nechybělo. No a po poledni je už zakázáno konzumovat jakoukoliv pevnou stravu, pouze tekutou. Čili můžete např. jogurt, mléko, sojové mléko, čokoládu bez oříšků – ta je brána, že se rozpustí na jazyku a je tedy tekutá. Takže já jsem k večeři většinou měla 2 kostičky čokolády a trochu mléka. Dodržovala jsem to, i když cca od 10.dne jsem měla k večeru stále větší a větší hlad.

Pobyt pokračoval celkem beze změn cca do 14.dne, pak se začali měnit podmínky pro meditaci a už to what doesn´tzačalo být i dlouhé a těžší, ale vydržela jsem. Nikdy v životě jsem nic nevzdala, ani teď k tomu nebyl důvod, i když poslední 3 noci byly zase na pokraji lehkého šílenství. Nebudu dále mluvit o tom, jak to probíhalo, je to tajné pro každého účastníka, ale vím, že jsem tam hodně přemýšlela o mojí účasti v Operaci Izrael (taková crazy reality show na Stream.cz ) a stále si to v hlavě porovnávala. Nebojte, taková fyzická dřina to ale rozhodně nebyla. Každopádně další výzva, kterou jsem si stanovila a kterou jsem dotáhla do konce. Pamatuji, když jsem se ještě skoro nedávno rozčilovala kvůli překážce, která mi přišla do cesty a říkala si: Proč zrovna já? Proč zase já a ne někdo jiný? Teď už to chápu a nerozčiluji se. Já, protože přesně tuhle zkoušku právě teď potřebuji. Já, protože mám být zase o něco silnější. Já, protože jsem možná něco nepochopila, tak je tady nová zkouška a já mám novou šanci se zachovat jinak a postoupit dál. Všeobecně teď jakýkoliv problém, beru jako výzvu. A asi jsem blázen, ale já už se na další výzvy těším. Vím, že se něco nového opět přiučím a posunu se zase o stupínek výše. A jak se říká: What doesn´t kill you makes you stronger! Co tě nezabije, to tě posílí! Je to 100% pravdivé a každá zkouška, každý problém, každá výzva, kterou překonáte z vás udělá lepšího a silnějšího člověka.

BeautyPlus_20170131134052_saveVšeobecně hodnotím meditaci Vipassana jako takový malý zázrak. To, co s vámi udělá, jak vás zklidní, posilní, zmírní pochybnosti, strach, obavy, hněv a touhu je až neuvěřitelné. Samozřejmě kurz je jen začátek, pak je na vás, aby jste pokračovali a svoje schopnosti a možnosti rozvíjeli dál. Pokud byste si to chtěli sami vyzkoušet, můžete přijít do meditačního centra Tisarana v pražské Tróji, který je provozován zdarma a funguje na základě dobrovolných příspěvků. Pokud se pro to rozhodnete, slibuji, že nebudete litovat. Pokud vám to přijde crazy a nedokážete si představit, že byste mohli někdy meditovat, možná ještě není čas a možná ani nebude. Každý máme jinou Cestu…

Tak jako tak vám na vašich Cestách přeji hodně síly, zdaru a štěstí

Vaše Veronika Nikita

 

Život v chrámu

35 komentářů u „21 dní v buddhistickém chrámu s meditací Vipassana

  1. Veru skvělé 😉 jdeš moc hezkou cestou. Článek je super👍
    Já Ti moc přeji od srdce ať jsi šťastná 😘

  2. Jé, teď to vypadá, že jsem se zbláznila😄 Takže: Já napsala špatně komentář, myslela si, že jsem ho odeslala, tak jsem si na něj hned reagovala, a pak jsem zjistila, že jsem ho neodeslala, ale už bylo pozdě, prostě, všímej si jen toho prvního. Jsi úžasná! ☺😉

    1. Náhodou, mně se tvoje samomluva moc líbí a hodně mě rozesmála. Můžeš to takto pravidelně dělat u každého článku :-D! Děkuji, Marcelko. Ty jsi skvělá ve své profesi a moc ti děkuji :-)!

  3. Ahoj Nikco, nejak jsem sem klikla ze zvedavosti a asi i proto, ze ted zrovna hledam odpovedi, proc zrovna ja musim zazivat takove veci. Nevim,jestli jsem zamerena timto smerem (a celkove bych zase jela v lete radeji na sever kvuli tem horkum ;)), ale docela mi pomaha tu cist. Takze dekuji moc! Obdivuji Te, ze si se vydala 🙂 A uzivej si cesty!

  4. Máš můj obdiv – 21dní je opravdu dlouhá doba. Pamatuji si 3 dny Vipassany v Indii a to jsem měla pocit, že tam jsem věčnost :)). Ale byl to nejlepší zážitek z mých cest. Vipassana je zázračná, léčivá, osvobozující … Těším se na další články :).

    1. Děkuji. Ano, bylo to crazy, ale přesně jak píšeš. Zázračné, léčivé, osvobozující, nabíjející, totálně v přítomném okamžiku, velká challenge – pro mou hyperaktivní povahu jedna z největších… Moc děkuji :-)!

  5. ahoj ženo,

    jak si s tebou užívám to cestování v myšlenkách….. Prosííííím cestuj, zformuluj myšlenky a nové zážitky do příběhu, který si opět moc ráááádaaa přečtu!!!!!
    Ať se ti pohodově objevuje a opatruje se!!!! Káča

  6. A prý, že nejsi spisovatelka, jako by tam člověk byl také. Sdílený zážitek je silnější 😉 Už se těším na další✍👏👏👏

  7. Změna v systému nakonec musí vyjít ze systému samotného – proměnou myšlení a postojů jejích členů. V tomto ohledu je nutno respektovat i čas, který je k procesu změny potřebný. Každý systém reaguje s jinou dynamikou a jinou rychlostí. Dobrá zpráva je, že každý systém moc ke změně má – ať už se jedná o systém rodinný, orgánový, buněčný. Otázkou zůstává, jak je schopen a ochoten ji využít.

  8. Ahojky,tvuj blog je super a urcite motivuje hodne lidi,coz je moc fajn. Meditace delam spoustu let,hlavne i oshovky,ktere jsou presne super v tom,ze jsou aktivni a clovek si u nich vycisti hlavu.mame kamarada v chramu,je moc fajn,poslu ti ho pres fb,kdyz budes chtit a treba se potkate:).zije tam uz dlouho..pobavilo me psani o tvem rannim vstavani,protoze si pamatuju na sebe,ze kdyz jsem mela vstavat rano na meditaci:).ja jsem hold nekdy nevstala:).uzivej si to tam a preju hodne stesti. Denisa

    1. Děkuji, Deni. Jj, pošli. To vstávání bylo peklo, ale dalo se. Navedla si mě a ještě později napíšu článek, jak přesně vypadal den v chrámu, abych popsala tu mystiku. Děkuji. Také hodně štěstí na tvé Cestě :-)!

  9. Čau Mi, to je supeer článek a těším se na další zážitky :-D..Už bysme tam taky zase potřebovali vyrazit, je to návyková země :-D..Užívej..páá

  10. Ahoj Veru, tvé psaní mě moc baví. Hned ten začátek mě pobavil, protože když jsem otvírala tvůj blog, říkala jsem si : Ty jo Verča, takový akční človíček, hyperaktík, který jen tak neposedí, a dala se na cestu klidu. No a ty si přesně touhle myšlenkou začala psát. Ale jak jsem četla dál, viděla jsem tu změnu, že je to pro tebe dobrá cesta. Jsi výborný člověk, který si jde stále za svým cílem a tohle mi k tobě opravdu sedí. Musí to být vzrušující. Už teď se těším, co dalšího prožiješ a podělíš se o to s námi. Posíláme moc pozdravů 🙂 pááá

    1. Moc děkuji, Kačí. Jj, ty mě znáš od mých mladých let, takže víš a ano s hyperaktivitou je fajn umět pracovat :-)! Děkuji, pozdravuji všechny!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*